Tästä alkaa Pupun toiminnanohjausmateriaalien sarja. Nämä kortit valmistelin jo aiemmin, mutta muokkasin nyt niitä hieman yhtenäisemmiksi myöhemmin ilmestyvien materiaalien kanssa. Ensimmäiseksi sarjassa siis tutustumme eri tapoihin pyytää kaveria leikkiin.
Kaverin leikkiin pyytäminen on tärkeä taito lapsuudessa, mutta se on myös todella vaikeaa. Toisaalta kaverin aloitetta voi ilman sanoja olla vaikea ymmärtää, ja usein tarvitaan aikuinen huomaamaan ja sanoittamaan nämä aloitteet. Kun lapset eivät ymmärrä toisiaan, syntyy usein ristiriitoja. Näiden kuvien avulla lapset voivat harjoitella sekä leikkiin pyytämistä että aloitteiden tunnistamista yhdessä aikuisten kanssa sekä myöhemmin itsenäisesti kuvia katselemalla, jos kuvat kiinnitetään esim. seinälle.
Kuvien esillä pitäminen on myös hyvä muistutus meille aikuisille sanoittaa ja ohjata näitä tilanteita. Omien kokemuksieni mukaan ns. ei toivottu käytös, kuten härnääminen tai leikin sotkeminen, ovat usein lapsen vuorovaikutusyrityksiä. Eikös olekin helpompaa saada toisen lapsen huomio, vaikkakin kielteinen, härnäämällä? Seuraavalla kerralla voikin yrittää kysyä haluaako lapsi leikkiä toisen lapsen kanssa ja miettiä yhdessä, miten kaverin huomion saa positiivisesti. Samalla voi olla hyvä ohjata myös toista lasta vastaamaan aloitteeseen myöntävästi, jotta tilanteesta jäisi lapille onnistumisen kokemus. Toki myös kieltävä vastaus on hyvä oppimiskokemus, joka kannattaa sanoittaa leikkiin hakeutuvalle lapselle ja keksiä yhdessä muuta tekemistä.
Onko leikkiinpyytämisen opettelussa kova työ? Kyllä, mutta se kannattaa. On ihana nähdä kuinka opittu hiljalleen siirtyy lasten toimintaan.
Halutessasi voit kopioida kuvat suoraan julkaisusta ja tulostaa omiin tarkoituksiin sopivan kokoisina, tai voit ladata valmiin toiminnanohjaustaulun tästä linkistä Pupu opettaa: Miten pyydetään leikkiin
Tässä vielä esimerkkikuvia, miten olen kuvia käyttänyt omassa ryhmässäni (kuvat vanhoista versioista):
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti